Câu hỏi IELTS Writing Task 1 yêu cầu bạn sử dụng nhiều từ vựng để trình bày dữ liệu được cho dưới dạng biểu đồ hình tròn/thanh/đường/hỗn hợp hoặc để mô tả một quy trình hoặc biểu đồ. Để đảm bảo điểm cao trong Writing task 1, bạn có thể sử dụng từ vựng phù hợp, trình bày xu hướng chính, so sánh và đối chiếu dữ liệu cũng như trình bày logic của biểu đồ. Giám khảo sẽ sử dụng bốn tiêu chí để chấm điểm câu trả lời của bạn: task achievement, coherence and cohesion, lexical resource, & grammatical range and accuracy. Vì “Lexical Resource” sẽ quyết định 25% số điểm của bạn trong Task 1 nên bạn phải trau dồi vốn từ vựng của mình để đạt được điểm cao.

Để thể hiện vốn từ vựng phong phú của mình, bạn cần:
* Sử dụng đúng từ đồng nghĩa trong bài viết của bạn.
* Sử dụng nhiều từ vựng đa dạng
* Không lặp lại các từ, cụm từ trong đề thi trừ khi không còn lựa chọn nào khác.
* Sử dụng một số từ vựng ít thông dụng.
* Không sử dụng cùng một từ quá một lần/hai lần.
* Không sử dụng từ dùng trong văn nói
Bài viết này IELTS Vietgen sẽ tặng bạn bộ từ vựng thường dùng trong dạng bài miêu tả biểu đồ để bạn có thể ẵm trọn điểm với dạng bài này nhé!

Cấu trúc chung cho bài viết IELTS Task 1:

Introduction + Basic/ General Trends + Details Description + Summary (optional)
Mỗi phần có một format riêng, nên việc trang bị vốn từ vựng cần thiết sẽ giúp bạn trả lời Task 1 một cách rất hiệu quả và tiết kiệm được rất nhiều thời gian.

Từ vựng sử dụng trong phần Introduction

– Starting: The/ the given / the supplied / the presented / the shown / the provided
– Presentation type: diagram / table / figure / illustration / graph / chart / flow chart / picture/ presentation/ pie chart / bar graph/ column graph / line graph / table data/ data / information / pictorial/ process diagram/ map/ pie chart and table/ bar graph and pie chart …
– Verb: shows / represents / depicts / enumerates / illustrates / presents/ gives / provides / delineates/ outlines/ describes / delineates/ expresses/ denotes/ compares/ shows contrast / indicates / figures / gives data on / gives information on/ presents information about/ shows data about/ demonstrates/ sketch out/ summarises…
– Description: the comparison of…/the differences…/the changes…/the number of…
information on…/data on…/the proportion of…
the amount of…/information on…/data about…
comparative data…/the trend of…/the percentages of…/the ratio of…/how the…

Example :

  1. The diagram shows employment rates among adults in four European countries from 1925 to 1985.
  2. The given pie charts represent the proportion of male and female employees in 6 broad categories, dividing into manual and non-manual occupations in Australia, between 2010 and 2015.
  3. The chart gives information about consumer expenditures on six products in four countries namely Germany, Italy, Britain and France

Lưu ý rằng một số giám khảo thường ưu tiên câu mở đâu “The line graph demonstrates…” thay vì “The given line graph demonstrates…”. Tuy nhiên, nếu bạn viết “The given/ provided/ presented….” vẫn đúng nhé!

Tips:

  1. Đối với một biểu đồ, dùng ‘s’ sau động từ, như gives data on, shows/ presents etc. Tuy nhiên, nếu có nhiều biểu đồ, ĐỪNG dùng ‘s’ sau động từ.
  2. Nếu có nhiều biểu đồ và mỗi biểu đồ trình bày một loại dữ liệu khác nhau, bạn có thể viết biểu đồ nào sử dụng loại dữ liệu nào với từ nối “while” để liên kết. VD: ‘The given bar graph shows the amount spent on fast food items in 2009 in the UK while the pie chart presents a comparison of people’s ages who spent more on fast food.
  3. Phần giới thiệu của bạn nên có sự ấn tượng vì nó tạo ra ấn tượng đầu tiên với giám khảo.
  4. Đối với nhiều biểu đồ và/hoặc các bảng, bạn có thể viết kết hợp những gì chúng thể hiện thay vì chỉ nói mỗi biểu đồ mô tả điều gì. VD: “The two pie charts and the column graph in combination depicts a picture of the crime in Australia from 2005 to 2015 and the percentages of young offenders during this period.”

Chú ý: Tuyệt đối đừng sao chép tất cả mọi thứ từ câu hỏi, nếu vậy bạn sẽ bị trừ điểm. Hãy cố gắng paraphrase phần mở bài bằng ngôn từ của bạn nhé!

General Statement:

Câu chủ đề là câu thứ nhất (hoặc thứ hai) mà bạn viết trong bài của mình. Câu chủ đề luôn giải quyết ba vấn đề: What, Where và When.
Example: The diagram presents information on the percentages of teachers who have expressed their views about the different problems they face when dealing with children in three Australian schools from 2001 to 2005.
What = the percentages of teachers…
Where = three Australian schools…
When = from 2001 to 2005…

Từ vựng sử dụng trong phần General trend

  1.  In general…
  2. In common…
  3. Generally speaking…
  4. Overall…
  5. It is obvious…
  6. As it is observed…
  7. As a general trend…
  8. As can be seen…
  9. As an overall trend/ As overall trend…
  10. As it is presented…
  11. It can be clearly seen that…
  12. At the first glance…
  13. It is clear,…
  14. At the onset…
  15. It is clear that…
  16. A glance at the graph(s) reveals that…

Example

  1. As an overall trend, the number of crimes reported increased fairly rapidly until the mid-seventies, remained constant for five years and finally, dropped to 20 cases a week after 1982.
  2. At a first glance, it is clear that more percentages of native university pupils violated regulations and rules than the foreign students did during this period.
  3. At the onset, it is clear that drinking in public and drink-driving were the most common reasons for US citizens to be arrested in 2014.
  4. Overall, the leisure hours enjoyed by males, regardless of their employment status, was much higher than that of women.

Từ vựng sử dụng trong phần Detail Description (Body paragraph)

Sau khi bạn viết xong introduction (general Statement + general trend), bạn cần bắt đầu miêu tả các đặc điểm chính của biểu đồ. Đoạn văn này được gọi là “Body paragraph/ Report body”. Thân bài sẽ gồm từ 1 – 3 đoạn, tùy thuộc vào số lượng biểu đồ và loại biểu đồ trong đề bài. Có một số cụm từ bạn có thể sử dụng để mở đầu đoạn văn của mình:

  1. As it is presented in the diagram(s)/ graph(s)/ pie chart(s)/ table…
  2. As (it is) shown in the illustration…
  3. As can be seen in the… 
  4. As the diagrams suggest…
  5. According to the…
  6. Categorically speaking…
  7. Getting back to the details…
  8. Now, turning to the details…
  9. The table data clearly shows that…
  10. The diagram reveals that…
  11. The data suggest that…
  12. The graph gives the figure…
  13. It is interesting to note that…
  14. It is apparently seen that…
  15. It is conspicuous that…
  16. It is explicitly observed that…
  17. It is obvious…
  18. It is clear from the data…
  19. It is worth noticing that…
  20. It is crystal clear/ lucid that…
  21. It can be clearly observed that…
  22. It could be plainly viewed that…
  23. It could be noticed that…
  24. We can see that…

Từ vựng xu hướng (trend)

1. Increase

– Verb form: rise / increase / go up / uplift / rocket(ed) / climb / upsurge / soar/ shot up/ improve/ jump/ leap/ move upward/ skyrocket/ soar/ surge.
– Noun form: a rise / an increase / an upward trend / a growth / a leap / a jump / an improvement/ a climb.

2. Decrease

– Verb form: fall / decrease / decline / plummet / plunge / drop / reduce / collapse / deterioriate/ dip / dive / go down / take a nosedive / slum / slide / go into free-fall.
– Noun form: a fall / a decrease / a reduction / a downward trends /a downward tendency / a decline/ a drop / a slide / a collapse / a downfall.

3. Steadiness

– Verb form: unchanged / level out / remain constant / remain steady / plateau / remain the same / remain stable / remain static
– Noun form: a steadiness/ a plateau / a stability/ a static

4. Gradual increase:

– Noun form: an upward trend / an upward tendency / a ceiling trend

5. Gradual decrease:

– Noun form: a downward trend / a downward tendency / a descending trend

7. Standability/ Flat:

– Verb form: level(ed) off / remain(ed) constant / remain(ed) unchanged / remain(ed) stable / prevail(ed) consistency / plateaued / reach(ed) a plateau / stay(ed) uniform /immutable / level(ed) out/ stabilise/ remain(ed) the same.
– Noun form: No change, a flat, a plateau.

Example:

  1. The expenditure of the office remained constant for the last 6 months but the profit rose by almost 25%.
  2. There was a 15% drop in the ratio of student enrollment at this University.
  3. The population of the country remained almost the same as it was 2 years ago.

Tips:

  1. Dùng “improve/ an improvemenr’ để miêu tả các tình huống như điều kiện kinh tế hoặc tình trạng việc làm. Để biểu thị số lượng, hãy sử dụng các danh từ hoặc động từ khác như increase.
  2. Không sử dụng một từ/ cụm từ nhiều lần. Thực tế, bạn không nên sử dụng một danh từ hoặc động từ để miêu tả xu hướng/ sự thay đổi quá hai lần.
  3. Để đạt được điểm cao, bạn cần sử dụng từ vựng cũng như cách đặt câu đa dạng và linh hoạt.

Từ vựng biểu thị sự thay đổi (Change)

  1. Rapid change:
    Adv form: dramatically / rapidly / sharply / quickly / hurriedly / speedily / swiftly / significantly/ considerably / substantioally / noticably.
    Adj form:dramatic / rapid / sharp / quick / hurried / speedy / swift / significant / considerable / substantial / noticable.
  2. Moderate change:
    Adv form: moderately / gradually / progressively / sequentially.
    Adj form:moderate / gradual / progressive / sequential.
  3. Steady change:
    Adv form: steadily/ ceaselessly
    Adj form: steady/ ceaseless
  4. Rapid change:
    Adv form: slightly/ slowly/ mildly/ tediously
    Adj form: slight/ slow/ mild/ tedious
  5. Rapid ups and downs:
    Verb form: wave / fluctuate / oscillate / vacillate / palpitate
    Noun form: waves / fluctuations / oscillations / vacillations / palpitations

Example:

  1. The economic inflation of the country increased sharply by 20% in 2008.
  2. There was a sharp drop in industrial production in the year 2009.
  3. The demand for new houses dramatically increased in 2002.
  4. The number of students in debate clubs fluctuated in different months of the year and rapid ups and downs could be observed in the last three months of this year.

Tips

Câu hỏi yêu cầu bạn viết một báo cáo hoặc tóm tắt số liệu được trình bày dưới dạng (các) biểu đồ. Vì vậy, bạn cần phải thể hiện được sự so sánh, sự tương phản, chỉ ra điểm cao nhất, thấp nhất cũng như những điểm nổi bật nhất trong bài viết chứ không phải tất cả dữ liệu được trình bày trong các biểu đồ.

Từ vựng về Ngày, tháng, năm

  • From 1990 to 2000, Commencing from 1980, Between 1995 and 2005, After 2012.
  • By 1995, In 1998, In February, Over the period, During the period, During 2011.
  • In the first half of the year, For the first quarter, The last quarter of the year, During the first decade.
  • In the 80s, In the 1980s, During the next 6 months, In the mid-70s, Next 10 years, Previous year, Next year, Between 1980 – 1990.
  • Within a time span of ten years, within five years.
  • Next month, Next quarter, Next year, Previous month, Previous year.
  • Since, Then, From.

Phần trăm, tỉ trọng và con số

  1. Phần trăm (percentages): 10% increase, 25 percent decrease, increased by 15%, dropped by 10 per cent, fall at 50%, reached to 75%, tripled, doubled, one-fourth, three-quarters, half, double fold, treble, 5 times higher, 3 timers lower, declined to about 49%, stood exactly at 43%.
  2. Fractions:
    4% = A tiny fraction.
    24% = Almost a quarter.
    25% Exactly a quarter.
    26% = Roughly one quarter.
    32% Nearly one-third, nearly a third.
    49% = Around a half, just under a half.
    50% Exactly a half.
    51% = Just over a half.
    73% = Nearly three quarters.
    77% = Approximately three quarter, more than three-quarter.
    79% = Well over three quarters.
  3. Proportions:
    2% = A tiny portion, a very small proportion.
    4% = An insignificant minority, an insignificant proportion.
    16% = A small minority, a small portion.
    70% = A large proportion.
    72% = A significant majority, A significant proportion.89% = A very large proportion.
    89% = A very large proportion.

CẦN ĐÁP ỨNG TIÊU CHÍ NÀO ĐỂ ĐẠT BAND 7+?

Task Achievement:

– Đáp ứng đầy đủ các yêu cầu của đề bài
– Trình bày rõ ràng câu trả lời được triển khai đầy đủ.
* Giám khảo sẽ đánh giá những gì?
– Bạn đã thực hiện các yêu cầu của mình một cách phù hợp và chính xác như thế nào
– Bạn viết báo cáo của mình chính xác đến mức nào và bạn trình bày dữ liệu phù hợp nhưu thế nào (so sánh/ đối chiếu/ chỉ ra các xu hướng, đặc điểm, số liệu…)?

Coherence and cohension:

– Bài văn được viết một cách liên kết và mạch lạc.
* Giám khảo sẽ đánh giá những gì?
– Không giải thích và trình bày sai dữ liệu, xu hướng
– Bạn sắp xếp các đoạn văn của mình tốt như thế nào?
– Sự rõ ràng và trôi chảy tổng thể của bài viết
– Trình tự logic và sử dụng hợp lý các phương tiện liên kết trong các câu của bạn.

Lexical resource:

– Sử dụng vốn từ vựng đa dạng, tự nhiên và tinh tế.
– Ít mắc lỗi
* Giám khảo sẽ đánh giá những gì?
– Phạm vi từ vựng bạn đã sử dụng trong bài viết của mình.
– Bạn đã sử dụng các từ/ cụm từ một cách chính xác và phù hợp như thế nào khi trình bày (các) biểu đồ dưới dạng báo cáo.

Grammatical Range and Accuracy:

– Sử dụng nhiều loại cấu trúc với độ linh hoạt và độ chính xác cao
– Ít mắc lỗi
– Không sử dụng lặp đi lặp lại một kiểu cấu trúc so sánh/ đối chiếu dữ liệu

Bạn đã ghi lại bộ từ vựng dùng cho dạng bài biểu đồ trong Writing Task 1 chưa?
Hãy cùng IELTS Vietgen tích lũy kiến thức để chuẩn bị tốt cho bài thi IELTS nhé.

IELTS Vietgen Speed Up – Hệ thống giảng dạy Anh ngữ từ Anh quốc

Thi thử IELTS Free - Rinh quà như ý